lunes, 9 de noviembre de 2009

habilitats de pensament

HABILITATS DE RECERCA ( autors)
1.- endevina quin conte és i de quin autor és:
Reunirem els nens en rotllana , els explicarem un conte i ells hauràn de dir quin és el conte i l’ autor de l’ obra(Perrault,Grimm i/o Andersen). Previament haurem tractat les obres i els autors a l’ aula.
2.- endevinar qui és l’ autor a partir de la seva biografia
Llegirem la vida d’ un autor determinat a l’ aula i els alumnes hauran d’ endevinar de quin autor és tracta. Previament haurem treballat la vida dels autors a l’ aula.
3.- quin conte falta?
La professora portarà els contes d’ un autor determinat( Andersen, Grimm i/o Perrault) i els nens a partir de la observació Hauran de dir quin conte falta per completar la col.lecció d’ aquell autor. Previament a l’ aula haurem parlat de les obres de cada autor.
4.- com és cada autor?
Presentarem imatges dels diferents autors (Andersen,Grimm i Perrault) i els nens hauràn de dir que pensen d’ aquell autor a partir de l’ observació de la imatge(personalitat,físic…)
5.- qui és l’ autor d’ aquest conte?
Anirem presentant diferents contes i els nens hauran de relacionar el conte amb el seu autor. seràn contes de Grimm, d’ Andersen i de Perrault.



HABILITATS DE CONCEPTUALITZACIÓ (la sirenita)
1.- ordena les imatges del conte correctament
Després d’ explicar el conte a l’ aula, passarem unes fitxes desordenades del conte on aparèixeran les imatges de diferents seqüències del conte i els nens hauràn d’ ordenar-les correctament .
2.- semblances i diferències de la sirenita del conte i la sirenita de Disney
Després d’ explicar el conte de la sirenita a l’ aula i de veure la película de Disney, preguntarem als nens quines semblances i quines diferències creuen que hi ha entre la sirenita de Disney i la sirenita del conte. La professora les anotarà a la pissarra a mesura que els nens vagin dient-les.
3.-definim com és la sirenita del conte
Després de llegar el conte a l’ aula, els nens hauràn de definir com veuen aquest personatge: trets físics, personals,etc.

4.- fem un dibuix de la sirenita
Després de llegir el conte a l’ aula, els nens hauran de fer un dibuix del conte
5.-semblances i diferències entre la sirenita i les seves germanes
Els nens hauran de buscar diferències i semblances entre la sirenita i les seves germanes ( previaent haurem llegit el conte a l’ aula)

HABILITATS DE RAONAMENT (El soldadet de plom)
1.- justificar
Després de la lectura del soldadet de plom, farem diferents preguntes als nens sobre el conte:
Perquè el protagonista és diferent als altres soldadets?
De qui s’ enamora el soldadet de plom?
Com anava vestida la dansarina?
Que va pasar quan van tocar les 12?
Que va pasar quan els nens van posar el soldadet de plom a la finestra?
Quin és el final del conte?

2.- donem la nostra opinió del conte
Després de la lectura, farem preguntes individuals als nens i ells hauran de respondre segons la seva opinió.
Exemple de preguntes:
- Que és el que més t’ ha agradat del conte?
- I el que menys?
- Quin personatge t’ ha agradat més?
3.- altres títols
Després de llegir el conte ens podem preguntar:
De quina altra manera s’ hauria pogut dir el conte del soldadet de plom?
Busquem altres títols per al conte
4.- busquem noms pels peronatges
Després de conèixer la historia del soldadet de plom, quins noms podriem posar als personatges?
5.- sobre el soldadet de plom ens plantegem una colla d’ interrogants:
Com hauria estat el conte en el cas que…
El soldadet no hagués vist a la dansarina?
El soldadet no hagués caigut per la finestra?
El peix no s’ hagués empassat al soldadet?
El soldadet no hagués arribat de nou a la casa del principi?
El hagués caigut al foc?soldadet no

HABILITATS DE TRADUCCIÓ ( la reina de les neus)
1.- describim la reina de les neus i després la dibuixem
Després de llegir el conte els nens hauràn de descriure a la reina de les neus, dir com és, com va vestida, quina veu té , que deu menjar,etc.
Després podrán fer un dibuix de la reina
2.- fer teatre
Després de llegar el conte, farem 2 grups , triarem una escena concreta del conte i farem que els nens la representin, així veurem si la mateixa escena ha estat entesa i comunicada de diferents maneres.
3.- explicar sense paraules
Anirem passant imatges del conte i els nens per parelles representaràn mitjançant gestos i moviments aquella escena, els altres infants hauran d’ endivinar quina escena és.
4.- traducció del dibuix al llenguatge oral
Els nens faràn un dibiuix sobre el conte i després ens hauran d’ explicar què és el que han dibuixat.
5.- mirar i narrar
Tot mirant les làmines del conte de la reina de les neus , farem narrar als nens el conte, ja sigui individualment o col.lectivament.
Constantment preguntarem què va pasar, què ve després,etc.
També podem descriure detalls dels contes: com era, que deia, si era estiu o hivern,etc.

No hay comentarios:

Publicar un comentario